شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵ , 6 Jun 2026
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ ساعت ۲۲:۳۴
کد مطلب : 437427
روایت رسانه‌های غربی از تنش‌های اخیر ایران و آمریکا

شدیدترین رویارویی ماه‌های اخیر ایران و آمریکا؛ حمله به نفتکش، پاسخ سپاه و نگرانی بازارهای جهانی

پروژه ایرانی : رسانه‌های غربی در پی حمله آمریکا به یک نفتکش ایرانی و پاسخ متقابل نیروهای مسلح ایران، این رخداد را شدیدترین درگیری میان تهران و واشنگتن در ماه‌های اخیر توصیف کرده‌اند. همزمان افزایش تنش‌ها بر بازار انرژی و روند مذاکرات دو کشور نیز سایه انداخته است.
شدیدترین رویارویی ماه‌های اخیر ایران و آمریکا؛ حمله به نفتکش، پاسخ سپاه و نگرانی بازارهای جهانی
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی، حمله آمریکا به یک نفتکش ایرانی در تنگه هرمز و واکنش متقابل ایران را شدیدترین تقابل میان دو طرف در ماه‌های اخیر ارزیابی کرد.

بر اساس این گزارش، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) اعلام کرده است که با وجود این درگیری‌ها، آتش‌بس همچنان برقرار است. سنتکام همچنین ویدئویی از هدف قرار دادن یک کشتی در تنگه هرمز منتشر و مدعی شد این شناور در تلاش برای رسیدن به آب‌های ایران بوده است.

خبرگزاری رویترز نیز مدعی شد پس از آنکه مذاکرات میان ایران و آمریکا پیشرفت محسوسی نداشت، مجموعه‌ای از حملات موشکی علیه پایگاه‌های آمریکا در بحرین و کویت انجام شد. این گزارش همچنین به انتشار خبرهایی درباره وقوع انفجار در جزیره قشم و حمله به یک دکل مخابراتی اشاره کرده است.

همزمان با افزایش تنش‌ها، قیمت جهانی نفت در معاملات روز چهارشنبه با رشد همراه شد. رویترز گزارش داده است که تداوم محدودیت‌ها در تنگه هرمز و نگرانی از اختلال در عرضه انرژی، موجب افزایش حدود یک درصدی قیمت نفت شده است.

در حوزه دیپلماتیک، دونالد ترامپ همچنان از نزدیک بودن توافق با ایران سخن می‌گوید. با این حال هنوز هیچ توافق رسمی میان دو طرف امضا نشده است. مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا نیز گزارش‌های مربوط به توقف مذاکرات را رد کرده و خواستار دستیابی به توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران شده است.

در همین حال، نهادهای بین‌المللی نسبت به تبعات اقتصادی و انسانی ادامه بحران هشدار داده‌اند. یونیسف اعلام کرده است که درگیری‌ها موجب اختلال در زنجیره تأمین، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و دشوار شدن روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق مختلف از جمله غزه، لبنان، سودان جنوبی، سومالی و جمهوری دموکراتیک کنگو شده است.

شبکه سی‌ان‌بی‌سی نیز به نقل از تحلیلگران مؤسسه فیچ گزارش داده که جنگ میان ایران و آمریکا آسیب قابل توجهی به صنعت نفت و گاز خاورمیانه وارد کرده و کشورهایی مانند قطر، بحرین و عراق بیشترین خسارت را متحمل شده‌اند.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای حمله آمریکا به یک نفتکش ایرانی و یک دکل مخابراتی در جزیره قشم را محکوم و آن را نقض آشکار آتش‌بس و قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در پاسخ به این حملات، یک شناور وابسته به آمریکا را هدف قرار داده و همچنین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه از جمله مرکز ناوگان پنجم دریایی این کشور را با موشک و پهپاد مورد حمله قرار داده است.
گزارشگر : -تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdcewf8efjh8xei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما