پروژه ایرانی : رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، با اشاره به مذاکرات پیرامون برنامه هستهای ایران، انتقال ذخایر اورانیوم غنیشده ایران به خارج از کشور را از نظر فنی پیچیده و حساس توصیف کرد و گفت این اقدام دشوار است اما غیرممکن نیست.
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در گفتوگو با شبکه الجزیره اعلام کرد انتقال ذخایر اورانیوم غنیشده ایران به خارج از کشور، اگرچه از نظر فنی بسیار پیچیده است، اما امکانپذیر خواهد بود.
وی با اشاره به حساسیتهای فنی این فرآیند گفت: حمل ذخایر اورانیوم ایران به خارج از کشور کار آسانی نیست، زیرا این مواد به شکل گاز نگهداری میشوند، خاصیت آلایندگی بالایی دارند و جابهجایی آنها نیازمند تمهیدات ویژه فنی و ایمنی است.
گروسی اظهار کرد که در حال حاضر چندین گزینه درباره سرنوشت ذخایر اورانیوم ایران در حال بررسی است. به گفته او، انتقال این ذخایر به خارج از کشور یکی از گزینههاست و گزینه دیگر کاهش سطح غنیسازی یا رقیقسازی اورانیوم به خلوص پایینتر است.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی تأکید کرد که آژانس بهطور مستقیم در این مذاکرات مشارکت ندارد، اما میتواند با ارائه کمکهای فنی، اجرای هرگونه توافق احتمالی را تسهیل کرده و امکانپذیر سازد.
وی همچنین درباره مذاکرات آینده میان ایران و آمریکا گفت هرگونه توافق احتمالی جدید با توافق هستهای سال ۲۰۱۵ تفاوتهای اساسی خواهد داشت.
گروسی با اشاره به تغییر شرایط نسبت به یک دهه قبل اظهار داشت: برنامه هستهای ایران از نظر فناوری و ظرفیت غنیسازی پیشرفت قابل توجهی داشته و معیارهای مورد استفاده در توافق برجام دیگر پاسخگوی وضعیت فعلی نیست.
او افزود که ایران اکنون به سانتریفیوژهای پیشرفتهتر و سریعتر دسترسی دارد و به همین دلیل، هر توافق احتمالی جدید نیازمند چارچوبی متفاوت از توافق هستهای سال ۲۰۱۵ خواهد بود.