پروژه ایرانی : با بازگشت تدریجی اینترنت پس از یک دوره قطعی طولانی، کارشناسان امنیت سایبری نسبت به افزایش تهدیدات دیجیتال هشدار داده و بر ضرورت حذف نرمافزارهای ناشناس و بهروزرسانی فوری سیستمها تأکید کردند.
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، با اتصال دوباره نسبی اینترنت بینالملل پس از یک دوره قطعی طولانیمدت، کارشناسان امنیت سایبری از بروز تهدیدهای تازه برای کاربران و زیرساختهای دیجیتال خبر میدهند؛ تهدیدهایی که به گفته آنان، در زمان قطع ارتباط و استفاده گسترده از ابزارهای غیررسمی برای دور زدن محدودیتها شکل گرفتهاند.
به گفته کارشناسان، در این دوره بسیاری از کاربران ناچار به استفاده از نرمافزارها و اپلیکیشنهای ناشناس شدند که اکنون میتواند دستگاههای شخصی را به اهداف حملات سایبری یا بخشی از شبکههای آلوده تبدیل کرده باشد.
در همین رابطه، یک کارشناس امنیت شبکه با اشاره به کشف چندین آسیبپذیری بحرانی در سیستمهای لینوکسی طی هفتههای اخیر، تأکید کرده است که بهروزرسانی فوری سرویسها و حذف نرمافزارهای مشکوک باید در اولویت قرار گیرد.
او همچنین هشدار داده است که برخی اپلیکیشنهای غیررسمی میتوانند با آلودهسازی دستگاهها، آنها را به شبکههای «باتنت» برای حملات گسترده سایبری از جمله حملات محرومسازی از سرویس (DDoS) تبدیل کنند.
این کارشناس با تأکید بر اینکه حتی یک دستگاه آلوده در شبکه سازمانی میتواند زمینه نفوذ به کل زیرساخت را فراهم کند، استفاده از منابع رسمی مانند اپاستور و گوگلپلی را تنها راه مطمئن برای نصب نرمافزار عنوان کرده است.
بر اساس این گزارش، مهمترین توصیههای امنیتی شامل حذف کامل برنامههای ناشناس، بهروزرسانی سیستمعاملها و نرمافزارها، و بررسی وضعیت حسابهای کاربری در پیامرسانها و سرویسهای آنلاین است.