پروژه ایرانی : جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، با اشاره به روند مذاکرات دیپلماتیک اخیر، وضعیت آتشبس میان تهران و واشنگتن را پابرجا اما همراه با نوسان توصیف کرد.
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، جیدی ونس معاون رئیسجمهور آمریکا درباره وضعیت آتشبس میان ایران و آمریکا اظهار نظر کرد. طی هفتههای اخیر، تحرکات دیپلماتیک و مذاکرات غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن برای کاهش تنشها ادامه داشته است. این مواضع جدید نشاندهنده ارزیابی کاخ سفید از روند اجرای توافقات پنهان و آشکار میان دو کشور است.
ونس در خصوص نقض آتش، مدعی شد: «این آتشبسها همیشه کمی نامنظم هستند و گاهی اوقات افراد در سطوح پایینتر با افراد در سطوح بالاتر ارتباط ندارند.» ونس با این عبارات تلاش کرد تا نقضهای احتمالی یا درگیریهای پراکنده را به عدم هماهنگیهای داخلی نسبت دهد.
معاون رئیسجمهور آمریکا افزود: «گاهی اوقات اشتباهاتی رخ میدهد، اما حتی وقتی آتشبس برقرار است، همانطور که نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان دیدهایم، گاهی این مسائل کمی شعلهور میشوند.» او تاکید کرد که بروز خطاهای میدانی لزوما به معنای فروپاشی کامل توافقات کلان دیپلماتیک نیست.
ونس در ادامه مواضع خود گفت: «اگر درگیری فعلی را با پنج یا شش هفته پیش مقایسه کنیم، فکر میکنم آتشبس رئیسجمهور کاملاً برقرار است.» مقامات آمریکایی این کاهش نسبی تنشها را نتیجه مستقیم سیاستهای جاری دولت خود در قبال خاورمیانه میدانند.